Lyssna

Funderingar

Självförtroende

Självförtroende har att göra med hur man tror att man klarar av att göra saker. Tänker man oftast "jag är rätt duktig, kan ganska mycket och får till saker bra", kan man säga att man har bra självförtroende. Tänker man oftast "jag är rätt dålig, kan nästan ingenting och allt som jag gör blir mest fel", kan man säga att man har dåligt självförtroende.

Självkänsla

Självkänsla handlar om något annat. Självkänsla har att göra med hur man tycker att man duger som människa, oavsett vad man gör. Tänker man oftast "jag är helt ok, en fin människa som är värd ett bra liv", har man bra självkänsla. Tänker man oftast "jag är usel, en dålig människa som inte är värd att få ha det bra", har man en dålig självkänsla.

Både självförtroende och självkänsla kan förändras hos en person. Med hjälp av vuxna och kompisar som man litar på och har förtroende för, kan man få ett bättre självförtroende och en bättre självkänsla.

Tankar om utseende

I puberteten börjar man upptäcka sin kropp och sitt utseende på ett sätt man kanske inte har gjort förut. Många jämför sig med andra och tänker ”om jag bara såg ut som honom eller henne”, korta vill bli längre och långa vill bli kortare. Men om man ägnar för mycket tid åt att grubbla på sånt så glömmer man bort vad man egentligen fått sin fina kropp till – att leva och må bra. Alla är fina var och en på sitt sätt.

Bilder kan luras

Många vill gärna se ut som de ”perfekta” fotomodellerna och kändisarna som vi kan se i tidningar, på TV och på nätet. De som har stora muskler, vita tänder eller smala ben. Då är det viktigt att tänka på att de ofta har tagit hjälp av skönhetsoperationer och framför allt något som kallas retusch. Retusch betyder att man ändrar bilderna med hjälp av ett dataprogram innan de kommer in i till exempel tidningen. Man gör midjorna smalare, ögonvitorna vitare och hyn jämnare. Att du aldrig sett akne i ansiktet på en fotomodell beror inte på att fotomodeller aldrig får akne, utan att den har tagits bort med datorns hjälp.

Några tips för lite bättre självkänsla:

• Försök att tänka på det som är bra. Lyft fram det du tycker om hos dig själv och tänk "jag duger och är fin precis som jag är"!

• Det är lätt att tro att alla tittar på dig och ser det du är missnöjd med, till exempel stor näsa eller små bröst. Men tänk på att många andra är så upptagna med att tänka liknande tankar om sig själva, att de förmodligen inte tänker en sekund på det du är missnöjd med på din kropp!

• Det är inte så roligt att umgås med någon som bara tänker på sig själv hela tiden, så försök att sluta vara så kritisk mot dig själv. Det blir roligare för dig och då kan du lättare umgås med andra.

• Fundera över hur mycket tid du vill lägga på sånt som du inte kan göra så mycket åt. Vårt utseende är ju till stor del ärftligt.

• Ät ordentligt med bra mat. Då orkar du röra på dig och det gör att du mår bättre och blir gladare.

• Jämför dig inte med andra. Alla har olika förutsättningar och är fina, var och en på sitt sätt!